پل پیش تنیده
امروزه بیشتر پل ها به صورت پل پیش تنیده اجرا می گردند به این دلیل که مهمترین نکته در ساخت پل، فاصله ستون ها می باشد که استفاده از بتن پیش تنیده این مسئله را برطرف می کند. بتن پیش تنیده در زمینه مهندسی پل به ساخت پل هایی با طول زیاد کمک شایانی کرده است. پل های بتن پیش تنیده اغلب واحد های پیش ساخته می باشند که در برابر واحد های سازه ای موجود قرار گرفته و تا زمان کامل شدن این روند ادامه می یابد.
یک تیر و یا تیرچه پیش تنیده مهندسی شده نسبت به تیر بتنی مسلح طول بیشتر و وزن کمتری داشته و بتن کمتری نیز استفاده می کند. برای پل های کوچک تر استفاده از تیرهای بتنی پیش ساخته پیش تنیده با حمایت ساده یک جنبه اقتصادی مقرون به صرفه را در ساخت و ساز نشان می دهد. معرفی محدوده استاندارد تیرها طراحی و ساخت پل ها را ساده تر و آسان تر کرده است.
در پل پیش تنیده با دهانه کوتاه حدود ۱۰ تا ۴۰ متر، پیش تنیدگی معمولاً به صورت تیرهای پیش تنیده پیش کشیده استفاده می شوند. و برای پل پیش تنیده با طول متوسط در حدود 40 تا 200 متر، به طور معمول از قطعات پیش کشیده در طرح های متوازن پیش ساخته استفاده می شود. و برای پل های طولانی، سازه های عرشه بتنی پیش ساخته اغلب بخشی جدایی ناپذیر از طرح های کابل کشی را تشکیل می دهند.
بتن پیش تنیده
در مهندسی عمران برای افزایش باربری یک عضو سازه و همچنین کاهش دادن ترک های ناشی از لنگر خمشی از بتن پیش تنیده (Prestressed Concrete) استفاده می شود. بدین صورت که برای ایجاد یک تنش ثابت دائمی در آن عضو نیرویی فشاری از دو طرف بر بتن وارد می کنند که تنش کششی را در آن عضو کاهش داده و آن را تبدیل به تنش فشاری می کند. به این ترتیب با کاهش کشش موجود در بتن مقاومت بتن نیز افزایش می یابد.
لازم به ذکر است که در بتن پیش تنیده از مصالح با مقاومت بالاتری استفاده می شود و کیفیت فولاد و بتن مصرف شده در مقایسه با بتن مسلح بهتر می باشد، زیرا در بتن پیش تنیده، بتن و فولاد تحت تنش فشاری بیشتری بوده و از مقاومت تمام سطح مقطع آن استفاده می شود.
علت استفاده از بتن پیش تنیده در پل ها
امروزه استفاده از بتن پیش تنیده در صنعت ساخت و ساز و پل پیش تنیده در گستره ی وسیعی متداول می باشد و با توجه به نقص های مختلف فولاد استفاده از آن زیاد مرسوم نبوده و اکثر پل های بزرگ از بتن ساخته می شوند. در بتن پل پیش تنیده برخلاف بتن مسلح از مصالح با کیفیت بالاتر استفاده می شود زیرا با پیش تنیده کردن بتن، بتن به تنهایی تنش های کششی و فشاری ایجاد شده را تحمل می کند اما در بتن مسلح فولاد در برابر کشش و بتن در برابر فشار مقامت دارد.
از ملاحظات مهم در بتن پل پیش تنیده بررسی پایداری سازه، روش و ترتیب اجرای سازه با توجه به تعیین کننده بودن تنش های ایجاد شده در قطعات در حین اجرای سازه، بررسی و مطالعه تغییر شکل های کوتاه مدت و بلند مدت بتن و فولاد بسیار حائز اهمیت می باشند.
مهمترین دلایل استفاده از بتن پیش تنیده در پل ها بصورت زیر می باشد:
- سرعت اجرای بالاتر
- ناپایداری الاستیک نیم رخ های فلزی
- نفوذ پذیری بسیار کم بتن
- پیش گیری از ترک خوردگی بتن
- جلوگیری از لرزش
- هزینه زیاد پل های فولادی
مصالح مصرفی در ساخت بتن پیش تنیده
همانطور که گفته شد مصالح مصرفی بری ساخت بتن پیش تنیده از کیفیت بالا برخوردار می باشند. از آنجا که بتن پل پیش تنیده در ابتدا تحت فشار زیادی قرار دارد و امکان تغییر شکل برای بتن وجود دارد، باید نسبت به بتن مسلح مقاومت و کیفیت بسیار زیادی داشته باشد و همچنین فولاد نیز با توجه به اینکه تحت کشش زیادی در حدود ۱۵۰ کیلوگرم بر میلی متر مربع قرار می گیرد باید مقاومت زیادی داشته باشد.
انواع پل های بتن پیش تنیده
پل کابلی معلق
عرشه پل کابلی معلق همانند پل معلق از کابل ها آویزان می باشد و طول دهانه آن تا ۲ کیلومتر می تواند ادامه داشته باشد و معمولا از دو برج ساخته می شود. در ساخت پل پیش تنیده کابلی معلق از قطعات پیش ساخته پیش تنیده در ایجاد عرشه استفاده می شود که سرعت اجرای پل را بالا می برد. در پل کابلی، کابل ها به برج ها متصل شده و به تنهایی بار را تحمل می کنند. اما در پل معلق، کابل ها در دو سر برج ها کشیده شده و بار به تکیه گاه های واقع در هر طرف برج ها انتقال می یابد.
پل دال مجوف
در این روش پل پیش تنیده دهانه های اجرا شده تا طول متوسط حدود ۳۰ متر می رسد زیرا نیروی پیش تنیدگی اعمال شده با کابل هایی با رشته های کمتر می باشند. دال بتنی با استفاده از قالب بندی بصورت لوله گذاری به شکل مجوف اجرا شده و کابل های پیش تندیگی در داخل قالب ها گذاشته می شوند.
پل کابلی ترکه ای
این نوع پل ها از چندین برج و عرشه تشکیل می شوند و توسط کابل های پیش تنیده به هم دیگر اتصال می یابند. کابل های پیش تنیده هم انعطاف زیادی داشته و هم دارای مقاومت کششی بسیار بالایی می باشند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز می باشند که با این کابل ها می توان دهانه هایی با طول ۱ کیلومتر را نیز پوشش داد. انعطاف پذیر بودن کابل ها آن ها را در برابر نیروی باد ضعیف کرده و در عین حال در مقابل زلزله مقاوم می باشند. لذا ساخت این پل ها به دقت بیشتری نیاز دارد.
پل تیری
پل تیری از ساده ترین و همچنین ارزانترین پل ها محسوب می شود و معمولا دهانه هایی تا طول متوسط ۳۰ متر دارند. در ساخت پل پیش تنیده تیری از بتن پیش تنیده استفاده می شود. در این روش نیز بتن نیروی فشاری را تحمل کرده و کابل های فولادی داخل بتن، نیروی کششی ایجاد شده را تحمل می کنند. در ساخت این پل شاه تیرها بصورت پیش ساخته بتن ریزی شده و همراه با کابل های فولادی پیش تنیده توسط جرثقیل نصب می گردند.
برای اطلاع از قیمت و خرید تیرچه پیش تنیده و هالوکور با کارشناسان فروش بپتا در ارتباط باشید.
5 Comments
سلام، یک نکته مهم در مورد هزینه ساخت این پلها باید در نظر گرفت، اینکه به لحاظ اجرایی استفاده از کابلهای پیش تنیده برای سازههای پل با دهانهی بزرگ مقرون به صرفه تمام میشود و برای پروژههای کوچک حتما می بایست قیمت آن آنالیز شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد.
سلام، علت استفاده از تیرچه ها پیش تنیده برای دهانههای کوتاه بصورت پیش کشیده چی هستش؟ این موضوع برای پل با دهانه های زیاد هم صدق میکنه؟
ممنون از شما طلاعات مفیدی رو بدست آوردم از مقالتون توضیحات خیلی خوبی داده بودین
سلام
فرق بین کابل هایی که به صورت منحنی و افت به عرشه وصل می شود و کابل هایی که به صورت مستقیم و خطی به عرشه وصل می شوند چیست؟
کابل های منحنی و افت در پل های معلق استفاده می شود ولی از کابل های مستقیم و خطی در پلهای متکی بر کابل استفاده میشود.