Skip to content

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک
5/5 - (3 امتیاز)

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

به طور کلی در مقایسه این دو سقف می توان گفت که مدل وافل محبوبیت بیشتری نسبت به تیرچه بلوک دارد. مهم ترین دلایلی که برای این موضوع وجود دارند این است که سقف وافل هم از نظر عملکرد و هم از نظر هزینه انتخاب بهتری محسوب می شود.

اگر بخواهیم مقایسه ای دقیق برای این دو سقف داشته باشیم باید این را نیز بدانیم که در ساختار نیز تفاوت هایی میان این دو وجود دارد. سقف وافل ظاهری مانند وافل و تو رفته داشته و سقف تیرچه بلوک از تیرچه های بتنی طولی ساخته شده است.

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر عملکرد

همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم در مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر عملکرد، سقف وافل امتیاز بیشتری کسب کرده و انتخاب هوشمندانه تری به حساب می‌آید. در این باره باید گفت که سقف تیرچه بلوک به دلیل ساختار خود، وزن وارد بر سقف را تنها به تیر هایی که در روبروی هم یا همان دو طرف تیرچه وجود دارند انتقال می دهد.

 اما سقف وافل به دلیل شکل ساختاری خود، وزن و فشاری که به سقف وارد می شود را به تیرهای چهار طرف سقف انتقال داده و این موضوع مقاومت سقف را بالاتر برده است. می توان گفت در این بخش از مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک، سقف وافل پیروز میدان است.

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر عملکرد
مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر عملکرد

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر قیمت

بخش دیگر که باید در مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک بررسی شود، قیمت تمام شده آن ها است. اگر بخواهیم دقیق این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که سقف تیرچه بلوک در زمان های گذشته هزینه بسیار پایین تری نسبت به سقف وافل داشت.

 این موضوع باعث شد تا سقف تیرچه بلوک برای دهانه هایی که کمتر از 7 متر هستند استفاده شود. اما امروزه به دلیل افزایش قیمت یونولیتی که در سقف تیرچه بلوک به کار می رود، هزینه اجرای آن نیز افزایش یافته و سقف وافل انتخابی بهتر برای مهندسین عمران محسوب می شود.

مزایا و معایب تیرچه بلوک

برای اینکه مقایسه بهتری از دو سقف وافل  و تیرچه بلوک داشته باشیم باید مزایا و معایب هر یک را به طور کامل و دقیق بررسی کنیم. مزایا و معایب تیرچه بلوک عبارت اند از:

       مزایای سقف تیرچه بلوک:

         سهولت بسیار زیاد در استفاده و پیاده سازی سقف

         قابلیت دسترسی به سقف در سراسر کشور

        عدم نیاز به نیروی متخصص برای پیاده سازی

         عملکرد به عنوان عایق صدا

        معایب سقف تیرچه بلوک:

         وجود کیفیت پایین در برخی از تیرچه ها و احتمال شکستگی

         عدم وجود چسبندگی مناسب به بتن پاشنه

         ایجاد خطرات مختلف در صورت تحمل نداشتن بلوک

         آزادسازی گازهای سمی حین آتش سوزی در صورت استفاده از نوع پلی استایرن

مزایا و معایب سقف وافل

در مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک، باید مزایا و معایب سقف وافل را نیز بررسی کنیم. این موارد به شرح ذیل هستند:

·        مزایای سقف وافل:

        آسان بودن حمل و نقل

         استحکام بالا در برابر لرزش های جوی

         تجدید پذیر بودن قالب وافل

         سرعت اجرای بالا

         نمای بهتر

        معایب سقف وافل:

         عدم عملکرد به عنوان عایق صدا

         نیاز به استفاده از سقف کاذب

         کاهش تعداد طبقات ساختمان به دلیل ارتفاع زیاد سقف

         نیازمند نیروی متخصص برای پیاده سازی

         مناسب نبودن برای سطوح شیبدار و باد های شدید

مزایا و معایب سقف وافل
مزایا و معایب سقف وافل

سیستم وافل یک طرفه

سیستم وافل یک طرفه یکی از مدل های سقف وافل به حساب می آید که دال های آن طول بیشتری دارند. این موضوع باعث شده تا انتقال نیروی وزن و فشار بین تیرهای دوطرف سقف صورت بگیرد. همچنین این سقف مصرف کمتری نسبت به نوع دوطرفه دارد.

سقف وافل دو طرفه

از دیگر نوع های سقف وافل که باید در مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک بررسی کنیم، سقف وافل دو طرفه است. این سقف مقاوم و کاربردی به جای استفاده از دال های مستطیل شکل، دارای دال های هم اندازه مربعی است. این یعنی تقسیم وزن میان تیرهای 4 طرف سقف و افزایش مقاومت کلی سقف.

بررسی عملکرد سقف ها

نکته ای مهم که باید در رابطه با مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک به آن توجه داشته باشیم بررسی عملکرد سقف ها است. سقف وافل تا به اینجای کار عملکرد بهتری داشته و توانسته از ایجاد خسارت های زیاد جلوگیری کند. به همین دلیل است که امروزه بیشتر از این سقف ها در پروژه های ساختمانی بهره می برند.

بررسی عملکرد سقف ها
بررسی عملکرد سقف ها

کیفیت اجرای سقف ها

کیفیت اجرای سقف ها نیز در این مقایسه باید مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع برای کارفرمایان و مهندسین پروژه بسیار مهم بوده و می تواند از هزینه های اضافی نیز جلوگیری کند. باید گفت که کیفیت سقف های اجرا شده در نوع وافل بیشتر از تیرچه بلوک است.

زیرا متریالی که برای قالب وافل استفاده می شود مقاومتی بیشتر نسبت به یونولیت داشته و از طرف دیگر تجدیدپذیر است؛ این یعنی تولید و دور ریز آن برای طبیعت هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مقایسه عایق بندی صدا و گرمای سقف

نکته ای بسیار مهم که باید توجه کنید مقایسه عایق بندی صدا و گرمای سقف وافل و تیرچه بلوک است. در رابطه با این موضوع باید گفت که سقف وافل از نظر عایق بندی عملکرد ضعیف تری نسبت به سقف های تیرچه بلوک دارد.

این موضوع به دلیل متریال استفاده شده در تولید قالب این سقف ها است. در تیرچه بلوک برای ساخت از یونولیت استفاده می شود که هم در برابر دما و هم در برابر صدا به بهترین شکل عمل می کند؛ اما قالب های وافل مانند این سقف عمل نکرده و در این بخش بازنده محسوب می شوند.

مقایسه مصالح سقف

مقایسه مصالح سقف بیشترین اهمیت را برای کارفرما دارد. در مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک باید مصالحی که برای اجرای هر کدام از این سقف ها استفاده می شود را نیز مورد بازبینی قرار دهیم. به طور کلی هر چه مصالح کمتری استفاده شود، هزینه های اجرای سقف نیز کاهش خواهد یافت.

 از این نظر باز هم سقف وافل پیشرو است. برای این که بتوانید سقف تیرچه بلوک را اجرا کنید نیازمند بتن ریزی زیادی هستید؛ اما سقف وافل به دلیل شکل فیزیکی قالب خود نیازمند بتن کمتری است. تو خالی بودن این سقف موجب شده تا وزن مرده سقف نیز کاهش یابد و بتن کمتری برای اجرا نیاز داشته باشد.

تعریف سقف تیرچه بلوک و وافل

برای درک بهتر مقایسه این دو سقف باید  تعریف سقف تیرچه بلوک و وافل را دقیق تر برای شما بیان کنیم. در این رابطه باید گفت که سقف های تیرچه بلوک عملکردی یک طرفه داشته و بار وارده بر سقف را به تیرهای متصل در دو طرف سقف منتقل می کنند.

سقف های وافل اما به دلیل استفاده از قالب های وافل که به شکل مستطیل یا مربع هستند، بار وارده بر سقف را به تمامی تیر هایی که در اطراف سقف وجود دارند منتقل می کنند. این نوع بسته به دهانه سقف باید از میان وافل یک طرفه و دو طرفه انتخاب شود.

علت ارزان بودن سقف وافل

سوالی که کاربران زیادی در رابطه با مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از ما می پرسند این است که علت ارزان بودن سقف وافل چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قالب های این سقف ارزان قیمت تر از یونولیت های درون تیرچه بلوک هستند.

از طرف دیگر به دلیل توخالی بودن سقف وافل، بتن کمتری برای آن استفاده می شود. در نتیجه این موضوع هم مصالح کمتری استفاده شده و هم بار مرده سقف کاهش میابد. با کم شدن مصالح مورد نیاز هزینه های اجرای سقف نیز کمتر می شود.

علت ارزان بودن سقف وافل
علت ارزان بودن سقف وافل

نکات طلایی سقف وافل

اما در آخرین مرحله از مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک باید نکات طلایی سقف وافل را به شما ارائه دهیم. در رابطه با این موضوع باید این را بیان کرد که سقف وافل از محبوب ترین سقف ها بوده و دانستن برخی از نکات آشنایی شما را با این سقف بیشتر می کند. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

         استفاده از قالب های مناسب و باکیفیت

         بتن ریزی به شکلی اصولی برای کنترل خیز

         دقت کامل به پایه های سقف وافل

        استفاده از بهترین نرم افزار ها برای پیاده سازی

نتیجه گیری

سقف ها را می توان از مهم ترین و اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده ساختمان ها دانست. سقف های وافل و تیرچه بلوک از نظر عملکرد بهترین سقف ها برای پروژه های عمرانی محسوب می شوند. اما نکته مهمی که در رابطه با این سقف ها وجود دارد این است که تفاوت های زیادی میان آن ها دیده می شود.

با استفاده از این سقف های وافل در سازه های خود مزایای زیادی نصیب شما خواهد شد که از آن ها می توان به، آسان بودن حمل و نقل، استحکام بالا در برابر لرزش های جوی، تجدید پذیر بودن قالب وافل، سرعت اجرای بالا، نمای بهتر در اشاره کرد.

همچنین مزایای بلوک تیرچه عبارت اند از سهولت بسیار زیاد در استفاده و پیاده سازی سقف، قابلیت دسترسی به سقف در سراسر کشور، عدم نیاز به نیروی متخصص برای پیاده سازی، عملکرد به عنوان عایق صدا. در این مقاله از تیم شرکت بپتا کامل ترین مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک را با هم بررسی کردیم تا آشنایی شما با این سقف ها بیشتر شود.

سوالات متداول

سقف وافل چه نوع سقفی است؟

سقف وافل سقفی است که برای اجرای آن از قالب های تو رفته و وافل شکل استفاده می شود. این سقف هزینه و مصالح کمی برای اجرا نیاز دارد.

تیرچه بلوک چه مزایا و معایبی دارد؟

تیرچه بلوک یکی از رایج ترین سقف هایی استفاده که استفاده می شود. مزیت این سقف آسان بودن اجرای آن و عایق بودن در برابر صدا است. عیب آن نیز هزینه بیشتر نسبت به سقف وافل است.

چرا سقف وافل ارزان است؟

سقف وافل از متریال های ارزان قیمت برای قالب های خود بهره می برد. از طرف دیگر به دلیل شکل ظاهری قالب این سقف مصالح ساختمانی کمتری برای اجرا استفاده می شود.

اطلاعات تماس

شرکت سازه بتن پیش تنیده امروز (بپتا)
تولید کننده قطعات بتنی پیش تنیده ، پیش ساخته و بتن آماده

آدرس : ارومیه ، کیلومتر 5/5 جاده سرو

شماره تماس : 2-32764991-044

مدیر فروش : 2354 189 0914

ایمیل : info@bpta.ir

جهت ارتباط با کارشناسان ما و اطلاعات در مورد این محصول، فرم زیر را پر کنید

4 Comments

  1. عبدالله

    آیا سقف وافل می تواند در برابر زلزله مقاومت کند

    • ghanbarpour

      سلام یکی از مزیت های سقف وافل مقاومت در برابر زلزله می باشد.

  2. آرمان

    کاربرد یونولیت در تیرچه بلوک چیست؟

    • ghanbarpour

      علت استفاده از یونولیت در تیرچه به خاطر عایق صدا و دما می باشد


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *